Brevstemme til Europa Parlaments valget

01.05.24
Du kan brevstemme fra den 29. april til 6. juni 2024. Du skal medbringe gyldig legitimation, og du vil blive bedt om at skrive under på, at du har stemt.

Du kan brevstemme på alle borgerservicecentre i Danmark.

I Morsø Kommune kan du brevstemme på Morsø Folkebibliotek og på Morsø Kommunes Borgerservice på følgende tidspunkter:

Morsø Folkebibliotek

Holgersgade 7, 7900 Nykøbing Mors

• Mandag og onsdag: Kl. 10.00 - 17.00
  • Tirsdag og torsdag: kl. 13.00 - 17.00
  • Fredag: Kl. 10.00 - 13.00
  • Lørdag: Kl. 10.00 - 13.00

OBS - særlige tider:

• 1. maj indtil kl. 12
  • Grundlovsdag 5. juni fra kl. 10-12
  • 6. juni (sidste brevstemmedag) har vi åbent fra 10 - 16

Morsø Kommunes Borgerservice

Jernbanevej 7, 7900 Nykøbing Mors

• Mandag og tirsdag: Kl. 10.00 - 15.00
  • Onsdag: Kl. 10.00 - 12.00
  • Torsdag: Kl. 10.00 - 17.00
  • Fredag: Kl. 10.00 - 13.00

OBS - særlige tider:

• 1. maj er der lukket
  • Grundlovsdag er der lukket
  • 6. juni (sidste brevstemmedag) har vi åbent fra kl. 9-17

Når du brevstemmer, skal du huske gyldig legitimation som fx dit pas, kørekort eller det gule sundhedskort. Du behøver ikke at medbringe dit valgkort, da valgkortet kun skal bruges, hvis du vil stemme på valgdagen.

Når du møder op på et sted, hvor man kan brevstemme, vil der være en brevstemmemodtager, som vil vejlede dig om, hvordan du brevstemmer.

Udlevering af stemmeseddel

Når du har vist gyldig legitimation (fx pas, kørekort eller det gule sundhedskort) til brevstemmemodtageren, vil du få udleveret en stemmeseddel og en tilhørende blå konvolut.

Når du har udfyldt stemmesedlen, skal du selv lægge den i den lille blå konvolut og lukke konvolutten.

Følgebrev

Herefter skal du udfylde et følgebrev med dit navn, din fødselsdato og din bopælsadresse. Nogle af disse oplysninger kan dog være udfyldt maskinelt af kommunen på forhånd. Du skal under alle omstændigheder datere og underskrive følgebrevet, når du har brevstemt.

Stemmemodtageren skal attestere følgebrevet, da stemmemodtageren på den måde skriver under på, at alt er gået rigtigt til. Du skal herefter selv lægge konvolutten med stemmesedlen og følgebrevet i en større yderkuvert og lukke yderkuverten.

Din brevstemme bliver så sendt til din bopælskommune. Din bopælskommune sørger for, at din brevstemme bliver afleveret på det valgsted, som du hører til, så den kan indgå i optællingen af stemmer på valgdagen.

Du kan læse mere om valget på Morsø Komunens hjemmeside her