Morsø Folkebibliotek genåbner kontrolleret

14.05.20
Den 18. maj kan læsehungrende borgere igen få stillet den værste sult, da Morsø Folkebibliotek åbner kontrolleret op for nye udlån og afleveringer. Der vil være åbent i normale åbningstider og kun korte stående ophold er tilladt.

- Vi glæder os som små børn til første skoledag til igen at kunne byde folk velkommen på biblioteket. Vi følger alle sundhedsmyndighedernes retningslinjer og sørger for, at det både er sikkert for personale og borgere at komme forbi, fortæller Søren Knøs Christensen, leder af Morsø Folkebibliotek.

Åbningen gælder i de normale åbningstider, hvor der også er personale til rådighed. Det vil sige fra mandag til torsdag fra kl. 10-17 og fredag-lørdag fra kl. 10-13. Det indebærer, at det selvbetjente bibliotek, hvor borgere selv kan lukke sig ind og ud mellem 7-22 fortsat er lukket.

- For at minimere smitterisikoen har vi valgt, at der kun er åbent, når der er personale til rådighed. Derudover har vi også lukket for brug af pc’er, kopimaskiner og de offentlige toiletter, samt skærmet for opholdssteder, som normalt er meget brugt til fordybning og avislæsning, fortæller Søren Knøs Christiansen og fortsætter:

- De mange tiltag sker for sikre det sundhedsmæssige og give brugerne en god oplevelse. Blandt andet er der afstandsmærker på gulve, plexiglas er sat op, som man kender det fra dagligvarebutikker, og så har vi et øget fokus på god hygiejne for både borgere og personale.

Ingen gebyrer frem til den 8. juni Det er desuden besluttet, at man frem til den 8. juni ikke vil modtage gebyrer for overskredne afleveringsfrister, hvis man har lånt noget mellem den 13. marts og 8. juni

- Folk skal naturligvis ikke have gebyrer for sene afleveringer i den her coronaperiode, hvor meget har været lukket ned. Man kan nærmest kalde det, at der er frit lejde frem til 8. juni. Så har man brug for ny viden og inspiration, så er vi klar, fortæller Søren Knøs Christensen.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:

· Søren Knøs Christensen, Leder Morsø Folkebibliotek – 9970 6006