Noget der ligner danske tv-serier

26.11.19
Er du til krimi, reality eller hyggelig drama? Find inspirationen i disse titler der ligner danske serier

Rejseholdet - Dansk true crime når det er bedst

Rejseholdet er blevet en klassiker og genudsendt flere gange på tv. Kan du lide at følge efterforskerne i deres arbejde med at opklare virkelige kriminalsager, så kan du roligt gå i gang med Drabscheferne, hvor to tidligere drabschefer fra Rejseholdet beretter om nogle af de mest spektakulære drabssager de har efterforsket. Eller hvad med Rejseholdets historie, lige fra oprettelsen i 1927 til nedlæggelsen i 2002?! Se flere bøger om kriminalsager fra virkeligheden i listen herunder.

Badehotellet - Dansk drama og idyl

Kan du ikke få nok af blomstrende romantik i den yderste klitrække, og venter du spændt på det drama, der uundgåeligt må komme, så kan du finde lignende temaer i De røde heste af Morten Korch. Der er nok ikke mange, der tænker over det, men de kendte og elskede Morten Korch-film, er baseret på hans forfatterskab. Og er man til klassisk dansk idyl og kærlighedsdrama, så er Morten Korch en helt oplagt forlængelse af Badehotellet. I Jane Aamunds erindringsroman Onklerne og deres fruer fortæller hun om alle de kulørte mænd og kvinder, der kom i hendes barndomshjem i 30’erne og 40’erne. Du kan finde flere bøger fra 30’ernes Danmark på Litteratursidens liste.

Broen og Forbrydelsen  - Er du til intensitet, spænding og gode plots?

Tv-serierne Broen og Forbrydelsen er i nordic noir-stilen. Stemningen er dyster og melankolsk i krimi-serierne, der har kørt i flere sæsoner. Kunne du tænke dig at læse bøger i den stil, så anbefaler vi Gud er bare hund stavet bagfra. Bag den opsigtsvækkende titel  gemmer der sig en fandenivoldsk krimi med hæsblæsende passager og humoristiske dialoger. Kan man slet ikke få nok af Sara Lund og hendes ikoniske sweater, kan man læse Forbrydelsen her i 14 kapitler, hvor man får stort set den samme handling – men dog lidt overraskelser i slutningen, så man stadig sidder og bider negle selvom man kender den. Få mere inspiration i Litteratursidens lister om Nordic Noir og nordiske krimier - og og ikke mindst i titlerne på listen herunder.

Krøniken  - Den historiske fortsættelse af Matador

I den store danske familiesaga Krøniken følger vi en dansk slægt i tiden efter Matador. Serien viser den danske historie og samfundsudvikling fremstillet gennem et stort anlagt familiedrama. Kan du lide at få aktiveret din erindring og se tilbage, kunne du læse (eller genlæse) Familien Gregersen af Christian Kampmann: 4-binds værket der efterhånden kan kaldes en nyklassiker er oplagt hvis man vil læse slægtskrøniker. Vi følger den københavnske overklassefamilie Gregersen gennem deres storhed og fald i årene 50’erne til 70’erne. Et billede af et Danmark i forandring. Eller en nyere titel: Desertørerne af Kim Blæsbjerg: Mød familien Kappel Bruhn, der ejer en succesfuld familiedrevet virksomhed. Familien ser på overfladen ud til at have styr på det hele, men som siderne vender sig, viser alt sig ikke at være så perfekt. Vi følger familien i tre bind, gennem op- og nedture, og vi får fortalt en historie om Danmark i nullerne, præget af finanskrise og krig. Vi har samlet flere slægtskrøniker i listen herunder, og du kan også besøge Litteratursiden og få inspiration i denne liste: https://litteratursiden.dk/lister/danske-slaegtsromaner

Sporløs – mere end tude-tv

Serien Sporløs kan let fremkalde tårer hos seerne, men det er mere end rørende historier, der ligger bag de enkelte afsnit, hvor vi følger bortadopterede børns søgen efter deres rødder. Kan du lide at læse om adoption og familiehemmeligheder kan vi anbefale Han af Eva Tind, der i den delvist selvbiografiske bog kredser om, hvilken betydning det har for ens identitetsdannelse af være adopteret.  I Og sådan blev det af Maren Uthaug får du historien om at blive tvunget fra Nordnorge til Sønderjylland og forsøge at omstille sig, tilpasse sig og alligevel være fremmed. Uthaug kan blande humor og alvor på sin egen helt særlige måde. Familiehemmeligheder oprulles på varm feel-good-facon i Hotel tusind lys af Emylia Hall. Vi følger Kit, hvis mor på sit dødsleje fortæller Kit, at hendes far slet ikke er død, som hun ellers tidligere har hævdet.

Forført af en svindler – har du brændt dig?

TV-serien, der følger svindlere og bedragere, afdækker nogle af de metoder, der tages i brug, når man uhæderligt vil opnå noget. Og du følger ofrene, hvoraf nogle har brændt sig på kærligheden og andre på pengepungen. Hvis du vil læse om, hvordan enhver kan blive forført, kan vi anbefale Hverdagens psykopater – mennesker der skader andre  af Henrik Day Poulsen, der med bogen giver et indblik i psykopatens afvigende personlighedstræk. Hverdagens psykopater 2  kan også anbefales, og her kan du læse om, hvordan du undgår at ende som offer for andres krænkende adfærd. En anbefalelsesværdig roman om emnet er Delphine de Vigans Baseret på en sand historie . Det er en intens biografisk roman om at miste sig selv, fordi man i en sårbar periode lader sig forføre. Se også Litteratursidens liste med bøger om psykopater.

Oprindeligt skrevet af Heidi Buur, Rebild Kommunes Biblioteker.

Udgivet i samarbejde med de nordjyske biblioteker.